Souhrn poznatků získaných v oboru ladění tónu za dobu mé profesní dráhy
01.07.2021 17:28
V bodech:
- Význam slova „výchvěvy“ a souvislost s interferenčními rázy.
- Vnímání interferenčních rázů v hudbě, srovnání s podobnými efekty zapříčiněnými změnami frekvence tónů nebo jejich intenzity (vibráto, tremolo).
- Interferenční rázy vznikající mezi dvěma tóny jejichž frekvence (v intervalu čisté primy) je nepatrně odlišná ( v rozmezí plus 35 centů, mínus 35 centů ) . Ve výrobě některých klávesových nástrojů je používáno označení tremolo, tremolový hlas, tremolový rejstřík.
- Interferenční rázy v hudebních intervalech na klávesových nástrojích uplatňujících různé postupy ladění, rovnoměrnou temperaturu, nerovnoměrné temperatury, čtvrttónové ladění.
- Výpočet počtu interferenčních rázů v různých hudebních intervalech a v různých postupech ladění.
- Měření frekvence interferenčních rázů v hudebních intervalech. Stanovení počtu rázů odhadem dle způsobů používaných profesionálními ladiči.
- Muzikoterapeutické postupy založené na vnímání interferenčních rázů u lidí s extremně citlivým sluchem pro vnímání rázů, případně pro vnímání inharmonicity.
- Vypracování počitačových programů z důvodu urychlení výpočtu počtu rázů v hudebních intervalech.
- Vzájemné ladění tónů v některých základních hudebních intervalech sledované z pohledu historického vývoje hudby. Číselné vyjadření velikosti intervalů a souvislost s emocionálním vnímáním jejich znění. Rozbor od pythagorejského ladění až po čtvrttónové ladění. Praktické příklady hudebního znění některých intervalů, případně znění hudebních motivů v historickém kontextu.
Poznámka: Budou uváděny vědecké poznatky i hypotézy. Vychází se z předpokladu, že číselné vyjádření velikosti intervalu v centech je dostatečným podkladem k učinění potřebných závěrů.
Hořovice 12. února 2016
Karel Irmann