Souhrn poznatků získaných v oboru ladění tónu za dobu mé profesní dráhy

V bodech:

  1. Význam slova „výchvěvy“ a souvislost s interferenčními rázy.
  2. Vnímání  interferenčních rázů  v hudbě, srovnání  s podobnými efekty zapříčiněnými změnami  frekvence tónů nebo jejich intenzity (vibráto, tremolo).
  3. Interferenční  rázy vznikající mezi dvěma tóny jejichž frekvence (v intervalu čisté primy) je nepatrně odlišná ( v rozmezí  plus 35 centů, mínus 35 centů ) . Ve výrobě některých klávesových nástrojů je používáno označení tremolo, tremolový hlas, tremolový rejstřík.
  4. Interferenční rázy v hudebních intervalech na klávesových nástrojích uplatňujících různé postupy ladění, rovnoměrnou temperaturu, nerovnoměrné temperatury, čtvrttónové ladění.
  5. Výpočet počtu interferenčních rázů v různých hudebních intervalech a v různých  postupech ladění.
  6. Měření frekvence interferenčních rázů v hudebních intervalech. Stanovení počtu rázů odhadem dle způsobů používaných  profesionálními ladiči.
  7. Muzikoterapeutické postupy založené na vnímání interferenčních  rázů u lidí s extremně citlivým sluchem pro vnímání rázů, případně pro vnímání inharmonicity.
  8. Vypracování počitačových programů z důvodu urychlení  výpočtu počtu rázů v hudebních intervalech.
  9. Vzájemné ladění tónů v některých základních hudebních intervalech sledované z pohledu historického  vývoje hudby.         Číselné vyjadření velikosti intervalů a souvislost s emocionálním vnímáním jejich znění. Rozbor od pythagorejského ladění až po čtvrttónové ladění. Praktické příklady hudebního znění některých intervalů, případně znění hudebních motivů v historickém kontextu.

Poznámka:  Budou uváděny vědecké poznatky i hypotézy. Vychází se z předpokladu, že číselné vyjádření velikosti intervalu v centech je dostatečným podkladem k učinění potřebných závěrů.

Hořovice 12. února 2016

Karel  Irmann