Úloha sedmé harmonické složky při tvorbě diatonické řady tónů

1 Úvod

Ve dvacátém století byla hudebními akustiky věnována malá pozornost sedmé harmonické složce a jejímu vlivu na tvorbu tónových řad v přirozeném ladění. Při tom bylo zdůrazňováno, že měřítkem konsonance hudebních intervalů je vzájemný poměr kmitočtů, který je determinován malými celými čísly.

V polovině 20. století Adrian Daniel Fokker přichází s oživením známé hypotézy Ch. Huygense (1629 – 1695) a D. Eulera (1707 -1783) o úloze sedmé harmonické složky v diatonické řadě tónů. Z mnoha možností, které přicházejí v úvahu, vybírá Daniel Fokker dva intervaly. Je to jednak malá septima, která je dána poměrem 7 ku 4, doplňuje dominantní kvintakord na septakord, dále zvýrazňuje jeho dominantní funkci a často navozuje nástup tóniky. Poté je to interval malého přirozeného tritonu 7 ku 5, který doplněn velkým přirozeným tritonem 10 ku 7 uzavírá oktávu 2 ku 1. 

Jak správně intonovat tyto intervaly, popisuje Fokker v knize Just Intonation and the Combination of Harmonic Diatonic Melodic Groups. Klademe si otázku, jaký interval vzniká mezi těmito dvěma tóny a jak tento interval zní.

2 Uvedení do problematiky

Bude pracováno ve dvou úrovních, které se budou navzájem prolínat.

  • Jako výchozí budou vzaty relativní výšky určené poměrem kmitočtu a z nich bude vypočítána velikost nového intervalu v centech.
  • S použitím relativních výšek budou určeny kmitočty tónů tak, aby bylo možné intervaly ozvučit, a vyslechnout jejich znění. Jako výchozí bude vzat kmitočet tónu c (malé c) 261,6 Hz.
  • Výpočty budou uvedeny pouze pro interval malého tritonu, pracovně pojmenovaného tónem fis, a zúžené malé septimy, označené pracovně tónem hes.

 

2.1 Poznámka - Bibliografická citace (1)

Místo odčítání nebo sčítání relativních výšek tónů, je nutno v akustice vždy intervaly dělit nebo násobit, neboť pro vzájemnou polohu dvou tónů v řadě není rozhodující rozdíl frekvencí, nýbrž výhradně jejich podíl.

 

3 Vypracování

3.1 Interval malého tritonu

Malý triton c – fis je poměrově definován 7 ku 5

Velikost tritonu v centech (n) je

n = 3986 log 7/5                          nebo                       n = 3986 log (7:5)

n = 582,4 centů

Kmitočet tónu fis je

261,6 × 7/5 = 366,2 Hz

 

3.2 Interval zúžené malé septimy

Zúžená malá septima c-hes je poměrově definována 7 ku 4

Velikost malé septimy v centech (n) je

n = 3986 log 7/4                       nebo                            n = 3986 log (7 : 4)

n = 968,0 centů

Kmitočet tónu hes je

261,6 × 7/4 = 457,8 Hz

 

3.3 Velikost sledovaného intervalu v relativní výšce

Interval mezi tóny fis a hes je

7 ku 4 - 7 ku 5

7/4 : 7/5 = 35/28 = 5/4

5/4 je interval velké tercie

 

4 Nové intervaly v diatonické tónové řadě

Matematické výpočty velikosti hudebních intervalů jsou velmi jednoduché. Jejich uplatňování je mezi hudebníky nevědomě a emotivně dlouhodobě používáno. Důkazem toho je kniha Luďka Zenkla „Temperované a čisté ladění v evropské hudbě 19. a 20. století“, která se zabývá intonací s výškovou redukcí ve spojitosti s uplatněním sedmé harmonické složky. V současné době někteří sbormistři vedou zpěváky k tomu, aby malou septimu cíleně podlaďovali. Na diatonických harmonikách (heligonkách) vyráběných za prvé republiky byly dominantní kvintakordy, v levé ruce hrající doprovod, cílevědomě bez znalosti matematických výpočtů laděny s malou septimou 7 ku 4
(7 : 4).

Při uplatnění této septimy vznikne kvintakord, jehož malá tercie se stane „mollovější“ a velká tercie se stane „durovější“. O těchto dvou dalších intervalech se zmiňuje Adrian Daniel Fokker v knize „Musik mit 31 Tonen. V této rozsáhlé publikaci předepisuje A. D. Fokker v notových příkladech správnou intonaci hudby využívající frekvenční pole, ve kterém je oktáva rozdělena na 31 rovnoměrně temperovaných kroků o velikosti 38,71 centů. V tabulce kmitočtů to jsou:

Na sedmé pozici zúžená malá tercie 7 ku 6 (7 : 6) představující 266,87 centů.

Na jedenácté pozici rozšířená velká tercie 9 ku 7 (9 : 7) představující 435,12 centů.

Vzhledem k tomu, že centy jsou v lineární posloupnosti, můžeme obě velikosti intervalů sečíst, a obdržíme 702 centů, což je velikost přirozené čisté kvinty s relativní výškou 3 ku 2 (3 : 2).

7/6 × 9/7 = 63/42 = 3/2

Poznámka: zlomková čára je nahrazena lomítkem.

 

5 Závěr

Při současném znění přirozeného tritonu 7 ku 4, vztaženého k základnímu tónu, s malou septimou 7 ku 5, vztaženou k témuž tónu, bude znít velká tercie 5 ku 4.

Matematický důkaz:

7/4 - 7/5 = 5/4                               7/4 : 7/5 = 5/4

5/4 je relativní výška velké tercie

 

V přirozené tónové řadě, postavené s uplatněním sedmé harmonické složky, znějí dále tyto intervaly:

Zúžená malá tercie         7 ku 6 (7 : 6) o velikosti 266,8 centů

Rozšířená velká tercie    9 ku 7 (9 : 7) o velikosti 435.1 centů.

 

Karel Irmann

 

Literatura

(1) ŠPELDA, A., 1953. Úvod do akustiky pro hudebníky, Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, s. 58.

(2) ZENKL, L., 1971. Temperované a čisté ladění v evropské hudbě 19. a 20. století, Státní pedagogické nakladatelství, Praha.

(3) SYROVÝ, V. 2003. Hudební akustika. Akademie múzických umění v Praze. ISBN 80-7331-901-2.

(4) PODOBSKÝ. J. 2005. Procházky akustikou, 2. část. MAFY Hradec Králové. ISBN 80-86148-75-0.

(5) FOKKER. A. D., 1949. Just Intonation and the Combination of Harmonic Melodic Groups, Martinus Nijhof, the Hague.

(6) FOKKER. A. D., 1966. Neue Musik mit 31 Tönen. Gesellschaft zur Förderung der Musikwissenschaft, Düsseldorf.

 

Tvorba webových stránek zdarma Webnode