Několik slov hudebního skladatele Jarmila Burghausera
Problematika přirozeného (fyzikálního) ladění je stále živá, ba zdá se, že dnes, v době nových možností elektroakustiky, se zájem o ni dokonce zvyšuje. Není pochyb o tom, že rovnoměrně temperované ladění je jen východisko z nouze, spíše jen prostředek k zjednodušenému dorozumění, spoléhající na jistou toleranci lidského sluchu k malým odchylkám od přirozeného ladění. Tyto odchylky se dokonce stávají někdy i žádoucími při melodické intonaci tzv. tendenční, kdy citlivé tóny se stoupající tendencí se intonují výše, s klesající tendencí níže ( viz o tom např. Jaroslav Zich Prostředky výkonného hudebního umění, Praha 1959). Tam, kde však převažuje zřetel harmonický, tedy při sazbě akordické, zejména pak kvintakordové, nemůže být sporu o tom, že ladění založené na přirozené tónové řadě, je žádoucí a je mu dávána přednost ( hudba komorní, sborová – viz např. Steinmannova intonační metoda).
Problematikou přirozeného ladění se zabýval po Helmholtzovi zejména S. Karg- Elert, P. Hindemith, u nás V. Nopp. B. Dobrodinský, J. Micka, z cizích v poslední době zejména W. Kock – Experimental Study of Tunings Problems 1954.
V Praze, 21. 5. 1964. Jarmil Burghauser