Archiv článků

Hraj, zpívej, naslouchej a vytvoř si svou tercii

Hudebníci, kteří vytvářejí tóny zpěvem nebo na nástrojích s volně měnitelnou výškou zvuku jako jsou tahový pozoun, všechny bezpražcové strunné nástroje a další, musí při hře navzájem ladit. Interval, který nejčastěji podléhá pozornosti, jsou velká a malá tercie. Je to proto, že po kvintě a...
Celý článek

PŘIROZENÉ LADĚNÍ DIATONICKÝCH ÚSTNÍCH HARMONIK

1 Úvod V roce 1978 byla pracovníkem Výzkumného a vývojového střediska Československých hudebních nástrojů, Oborový podnik Hradec Králové Vlastimilem Šilhavým provedena podrobná studie ladění diatonických ústních harmonik v závodě Harmonika Písek. Výsledek je uveden v oponentní...
Celý článek

Několik slov hudebního skladatele Jarmila Burghausera

             Problematika přirozeného (fyzikálního) ladění je stále živá, ba zdá se, že dnes, v době nových možností elektroakustiky, se zájem o ni dokonce zvyšuje. Není pochyb o tom, že rovnoměrně temperované ladění je jen východisko z nouze, spíše jen...
Celý článek

Dobrozdání k řešení problematiky přirozeného ladění

Dobrozdání k řešení problematiky přirozeného ladění diatonických harmonik Podává  : Jarmil Burghauser, člen Svatu českých skladatelů, Praha   Výňatek té čáasti, která se týká kvinty na druhém stupni durové stupnice   Obtíž tohoto ladění spočívá na několika choulostivých...
Celý článek

Předmluva - proč Bach hledal jiná ladění?

Hudební svět se skládá z tónů. Každý tón má výšku, hlasitost, barvu a délku. V organisovaném i neorganisovaném hudebním projevu se vyskytuje nesčíslné množství tónů výše jmenovaných vlastností. Jednou z nejdůležitějších vlastností je výška tónu, která je z hlediska...
Celý článek